När man ska ansöka om ett trafiktillstånd är det viktigt att man har koll på en del saker innan man påbörjar en ansökan hos Transportstyrelsen.
Det är lätt att misstag sker och detta drar ut på handläggningstiden, men kan även leda till avslag. Vi har samlat de vanligaste misstagen och berättar hur du kan undvika dem.
Först och främst är det viktigt att du har ett registrerat bolag. Företaget som ansöker om ett yrkestrafiktillstånd måste vara en juridisk person och företaget måste vara registrerat hos Bolagsverket. Tänk på att när du väl har ett yrkestrafiktillstånd så kan du inte flytta det till ett annat bolag, du kan inte heller låna ut ditt tillstånd till ett annat företag.
Kapital och resurser
Transportstyrelsen ställer krav på ekonomiska resurser för att kunna se att företaget har tillräckliga resurser för att starta och driva ett företag. Har du skulder eller lån påverkar det din ekonomiska ställning. Se till att du har tillräckliga ekonomiska resurser innan du påbörjar processen för ett yrkestrafiktillstånd. De tillgängliga kapital och reserver som redovisas i intyget ska vara för samtliga fordon på tillståndet.
Ett misstag som många gör är att de lämnar in ett intyg som är signerat av en bokförare. Transportstyrelsen godkänner endast intyg som är ifyllt och signerat av en auktoriserad eller godkänd revisor eller auktoriserad redovisningskonsult. Därför kommer de inte godkänna ett intyg som inte är signerat av en sådan.
Är du i behov av en revisor som kan intyga och signera detta dokument så kan du ta hjälp av vår revisor som är medlem i SRF konsulternas förbund.
Trafikansvarig
Bland vanliga misstag vid ansökan av trafiktillstånd, har vi även ett vanligt misstag. Många ansöker utan att ha yrkeskunnande, men du kan inte få ett beviljat tillstånd om du inte har en trafikansvarig person. Eftersom för att kunna vara trafikansvarig på ett yrkestrafiktillstånd måste du vara yrkeskunnig och ha erlagt proven hos trafikverket med godkända resultat.
Att börja studera på nytt och genomföra 2 prov med godkänt resultat kan vara en stor utmaning. Detta kan dra ut på tiden med flera månader. Om du redan påbörjat ansökningsprocessen och inte har en trafikansvarig kan Transportstyrelsen dessutom ta beslut på befintlig information innan du hinner avlägga proven hos Trafikverket.
Blir din ansökan avslagen på grund av att det inte finns någon som kan vara trafikansvarig behöver du göra en ny ansökan. Det innebär att du behöver stå för två ansökningsavgifter till Transportstyrelsen.
Är du i behov av en trafikansvarig konsult, så är du välkommen att kontakta oss genom vårt formulär.
Läs mer om vad det innebär att vara trafikansvarig här.
Se vilka avgifter som gäller för en ansökan här.
Gott anseende
Det är viktigt att den som ska vara trafikansvarig har gott anseende. Handläggaren kontrollerar att den som ska vara trafikansvarig inte har några förfallna skulder hos Kronofogden och Skatteverket. Dessutom får man heller inte förekomma i polisens misstanke och belastningsregister.
Bland vanliga misstag vid ansökan av trafiktillstånd, finns ett annat misstag som många gör när de hyr en konsult från ett oseriöst företag eller anlitar en bekant som ska agera trafikansvarig är att säkerställa att personen har gott anseende. Det är en mycket viktig del i ansökningsprocessen att den trafikansvarige personen har gott anseende. Om fallet inte är så, kommer det att behöva tilldelas en ny konsult vilken i sin tur drar ut på handläggningstiden och företaget riskerar att få avslag på sin ansökan.
Om ansvarig person i företaget varit involverad i trafikbrott eller annat brott kan det påverka möjligheten att få ett beviljat tillstånd.
Ombud
Det krävs en hel del arbete för att ansöka om ett yrkestratrafiktillstånd. Ett misstag som många gör är att de lämnar in offullständig dokumentation. Felaktig och vilseledande information kan leda till att ansökan avslås.
Vi erbjuder tjänsten ombud för att kunna underlätta processen för dig som blivande åkeriägare. Vi ser till att fullständig dokumentation skickas in till Transportstyrelsen.
När du anlitar oss som ombud får du i många fall en kortare handläggningstid än om du skulle ansöka själv. Med vår hjälp undviker du att göra vanliga misstag som drar ut på handläggningstiden.
Du kan finna mer information på Sveriges Åkeriföretag.