Både privatpersoner och företag kan behöva ta hjälp av en flyttfirma. Det är en tjänst som många människor, i främst större städer, behöver hjälp med. Med rätt kunskap och erfarenhet inom flyttbranschen är det värt att överväga att öppna en egen verksamhet. I denna artikel går vi igenom viktiga saker som du behöver tänka på för att starta din egen flyttfirma.
För att din flyttfirma ska ha en framgångsrik framtid är det viktigt med en bra marknadsundersökning. Börja med att skapa en affärsplan. Undersök vilka konkurrenter som finns, vad de erbjuder, priser och på vilket sätt de arbetar. Detta kommer underlätta för dig att hitta dina styrkor. Fundera lite på vad du kan erbjuda dina kunder för att göra din flyttfirma som mest attraktiv på marknaden. Något som kan ha en stor roll är faktiskt namnet på företaget. Rätt namn kan komma som en stor fördel.
Bolagsform
När du har en affärsplan är det dags att registrera ditt företag. I Sverige finns det tre olika bolagsformer:
– Enskild näringsverksamhet. Passar de som inte planerar att ha anställda. Du är personligt ansvarig för företagets ekonomi.
- Aktiebolag. Passar de som vill öppna företag själv eller tillsammans med en eller flera aktieägare. Minsta kapitalinsats för att starta ett aktiebolag är 25 000 kr.
- Handelsbolag. Passar de som vill öppna företag själva eller tillsammans med en eller flera delägare. Delägarna är personligt ansvariga för avtal och skulder i företaget. Du behöver inget aktiekapital för att starta ett handelsbolag.
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om de olika företagsformer som finns.
När ditt företag är registrerat är det dags att se över vilka tillstånd som företaget är i behov av.
Tillstånd
För att kunna bedriva yrkesmässig trafik på väg behöver man ett yrkestrafiktillstånd.
Tillståndet behövs främst för personer eller företag som bedriver persontransporter eller godstransporter som en del av sin verksamhet. Ska du starta en flyttfirma behöver du detta tillstånd då godstransport är en stor del av verksamheten.
Vid ansökan om ett trafiktillstånd är det krav i Sverige att det finns en trafikansvarig i bolaget. Men för att kunna vara trafikansvarig inom ett bolag behöver man vara yrkeskunnig och ha genomfört kunskapsprovet för YK Gods/Buss med godkända resultat. Hela processen kan ta mellan 3-6 månader. Vilket drar ut på tiden av att börja verksamheten för en nystartad flyttfirma.
En kostnadseffektiv lösning är att hyra en trafikansvarig konsult. Med våran hjälp kan ditt företag få ett yrkestrafiktillstånd beviljat inom 2-4 veckor.
Kontakta oss genom vårt formulär här.
Försäkringar
En mycket viktig del av processen är att skaffa rätt försäkringar. En flyttfirma har alltid minst ett fordon och enligt lagen måste alla fordon i trafiken vara trafikförsäkrade.
När det gäller fordon finns det tre olika försäkringstyper.
– Trafikförsäkring, ersätter personskador som drabbar dig, dina passagerare och medtrafikanter. Försäkringen gäller endast när du skadar någon annans bil.
- Halvförsäkring, innehåller en trafikförsäkring + försäkringen ersätter vid maskinskada, stöldskador, assistans och räddning. En lite mer omfattande försäkring.
- Helförsäkring, innehåller en halvförsäkring + försäkringen ersätter vid yttre skada på ditt fordon. I helförsäkring får man i princip tre skydd i ett.
Det är bra att överväga en transportörsansvar försäkring, som ger både trygghet för dig och dina kunder. Om du planerar att anställa personal är det bra att se över en försäkring för all personal i företaget. Kom ihåg att även kolla upp en företagsförsäkring. Länk till försäkringsguide.
Finansiering
För att starta en flyttfirma är det viktigt att se över hur mycket kapital som behövs för att starta och driva verksamheten. Det finns en del kostnader i början av resan som man måste tänka på. Beroende på vilken bolagsform du öppnar kan det behövas en kapitalinsats. Olika utrustningar som transportkärra, flyttkartonger, filtar men även större saker som fordon behöver man ha kapital för. En del företag som är nystartade föredrar att leasa istället för att köpa ett fordon i uppstartsfasen.
Försäkringar har löpande kostnader, men en ansökan för ett yrkestrafiktillstånd kostar idag 12 500 kr. Vid ansökan behöver du redovisa för Transportstyrelsen att du har tillräckliga ekonomiska resurser.
Marknadsföring
Bra kundservice är viktigt för att kunderna ska återkomma och rekommendera din flyttfirma vidare.
Marknadsföring har en stor betydelse redan från uppstarten. Ett företag som inte syns, är mindre attraktivt för nya kunder. Skapa en webbplats för din flyttfirma, där ska man kunna hitta tydlig information om vad ni erbjuder, priser samt kontaktuppgifter.
Det är bra att samla så mycket omdömen som det går. Efter att du utfört en flytt kan du alltid be kunden om ett omdöme.
Med rätt kunskap och erfarenhet inom flyttbranschen kan det vara värt att överväga att öppna en egen verksamhet. Det är en tjänst som alltid kommer att behövas, idag och i framtiden av både privatpersoner och företag.