Anmäla / avanmälan av fordon i yrkesmässig trafik
När du fått ett yrkestrafiktillstånd behöver du anmäla dina fordon som du tänkt att använda i din transportverksamhet. För att underlätta din anmälan har vi skapat en enkel artikel där vi går igenom alla steg kring anmälan/avanmälan av fordon i yrkestrafik. En förutsättning för att behålla sitt trafiktillstånd är att man alltid har minst ett fordon anmält i yrkestrafik hos Transportstyrelsen. Vid det fall du inte har ett fordon anmält kan ditt tillstånd komma att återkallas.
Gå in på TRANSPORTSTYRELSEN fordon i yrkestrafik – anmälan/avanmälan.
Klicka sedan på “gå till tjänsten” och logga in med e-legitimation eller personnummer och säkerhetskod. Det är den trafikansvarige som har tillgång till denna e-tjänst. Den tilltänkta trafikansvarige får tillgång till den så snart han blivit godkänd av Transportstyrelsen och bolaget har beviljats ett trafiktillstånd.
Steg 1 – Logga in i Transportstyrelsens e-tjänst.
Steg 2 – Välj företag
Tillståndshavare – välj företaget som du vill hantera fordon i yrkesmässig trafik. Har du flera företag som du bedriver eller är trafikansvarig för bör det dyka upp i rullgardinsmenyn. Välj det företag som det avser.
Tillståndsslag – ett företag kan ha olika tillståndsslag: gods, buss, taxitrafik samt biluthyrning. Välj ett alternativ som du avser anmäla ett fordon för.
Steg 3 – Anmäla eller avanmäla fordon
Här kan du se en översikt av företagets tillstånd. Fyll i fordonets registreringsnummer som du avser att anmäla. Vid anmälan för yrkestrafik bör fordonet vara påställt. Anmäler du ett fordon som är avställt kommer Transportstyrelsen att skicka dig en skrivelse om att den är avställd och att du inom angiven tid behöver anmäla ett fordon som är påställt.
Om du anger ett fordon som ägs av någon annan behöver du kryssa i lämplig ruta. Äger företaget fordonet som anges dyker inte denna fråga upp. Vid det fall du hyr ett fordon bör du spara hyresavtalet som upprättats för hyresperioden. Nyttjar du ett fordon behöver du upprätta ett nyttjanderättsavtal under den period du tänkt att nyttja fordonet. Ta hjälp av vår mall för nyttjanderätt av fordon här.
Avanmäla fordon i yrkestrafik
Önskar du avanmäla ett fordon gör du det via samma e-tjänst. Längst upp till vänster byter du till den andra fliken “avanmäl fordon”. Längre ned på sidan kan du välja vilket fordon du vill avanmäla på tillståndet. I detta fall har företaget på exempel bilden nedan endast ett anmält fordon, därför har vi bara möjlighet att avanmäla ett fordon på detta företag. Vill du avanmäla flera fordon så kan du bocka för samtliga fordon du önskar att avanmäla.
Steg 4 – Godkänn och skicka in
Läs igenom noggrant och bekräfta att alla uppgifter är korrekta. Klicka sedan på “skicka in”.
När det är gjort kommer du att få ett bekräftelsemail.
Steg 5 – Bekräftelse
Så snart du har skickat in din anmälan kommer du att få ett mail med en bekräftelse om att Transportstyrelsen mottagit din anmälan.