Hantering av digital färdskrivare

Digitala färdskrivare har blivit en oumbärlig del av den moderna transportindustrin. Deras huvudsakliga syfte är att registrera kör- och vilotider samt fordonsdata, vilket bidrar till en säkrare arbetsmiljö och bättre regelefterlevnad. Men för att dra full nytta av dessa system krävs en korrekt hantering av färdskrivaren. I den här artikeln går vi igenom hur man hanterar en digital färdskrivare på ett effektivt sätt, samt vilka regler och krav som gäller.

Vad är en digital färdskrivare?

En digital färdskrivare är ett elektroniskt system som monteras i lastbilar och bussar för att övervaka körning, raster och annan arbetsrelaterad tid. Systemet består av en central enhet där data lagras, samt ett förarkort som varje förare använder för att identifiera sig. Informationen lagras både på förarkortet och i färdskrivarens interna minne.

Varför är färdskrivaren viktig?

Den främsta anledningen till att använda en digital färdskrivare är att säkerställa att förare följer EU regler om kör- och vilotider. Syftet med dessa regler är att minska trötthetsrelaterade olyckor och förbättra förarnas arbetsvillkor. För företag innebär färdskrivarna även ett verktyg för att hålla koll på produktiviteten och säkerställa att fordon används på ett effektivt sätt.

Grundläggande regler för kör- och vilotider

  • En förare får köra maximalt 9 timmar per dag, men detta kan utökas till 10 timmar två gånger per vecka.
  • Efter sex dagars körning måste föraren ta en veckovila på minst 45 timmar. Under vissa omständigheter kan detta minskas till 24 timmar.
  • En förare måste ta en rast på minst 45 minuter efter 4,5 timmars körning. Denna rast kan delas upp i två perioder, där en är på minst 15 minuter och den andra på minst 30 minuter.

Hur man använder en digital färdskrivare

  1. Innan körningen påbörjas, måste föraren sätta in sitt förarkort i färdskrivaren. Detta kort lagrar all information om körning och raster under arbetspasset.
  2. Föraren ska också registrera aktiviteter såsom “annat arbete” (om det är arbetsuppgifter utanför körning), “rast” eller “tillgänglighet” (om föraren är redo att köra men inte kör aktivt). Många digitala färdskrivare har förinställda funktioner för att göra detta enklare.
  3. Vid vägkontroller kan föraren behöva visa utskrifter från färdskrivaren eller förarkortet för att styrka att reglerna om kör- och vilotider har följts. Det är viktigt att färdskrivaren är korrekt inställd och att föraren regelbundet kontrollerar att den fungerar som den ska.

Nedladdning och lagring av data

Företagen är ansvariga för att regelbundet ladda ner och spara data från både färdskrivaren och förarkorten. Detta ska ske minst var 28 dag för förarkorten och var 90 dag för färdskrivarens interna minne. Det är viktigt att dessa tidsfrister hålls, eftersom brott mot lagringen av data kan leda till böter.

Vanliga utmaningar och tips

  1. Färdskrivaren kan ibland visa felmeddelanden, exempelvis om kortet är oläsligt eller inte sätts in korrekt. Det är viktigt att snabbt åtgärda dessa problem för att undvika felaktig registrering av arbetsdagar.
  2. Många förare kan glömma att byta läge på färdskrivaren när de tar raster eller utför annat arbete. Detta kan leda till att data registreras felaktigt. Ett bra tips är att göra det till en vana att alltid kontrollera färdskrivaren när arbetsförhållanden ändras.
  3. I vissa situationer, såsom vid körning utan ett förarkort, kan manuella inmatningar vara nödvändiga. Detta kräver noggrannhet, och förare bör se till att alla manuella justeringar överensstämmer med verklig tid och aktivitet.

Korrekt hantering av en digital färdskrivare är inte bara ett lagkrav, utan också ett viktigt verktyg för att främja trafiksäkerhet och effektivitet inom transportbranschen. Genom att följa rätt procedurer och regelbundet ladda ner och granska data, kan förare och företag undvika onödiga böter och bidra till en tryggare arbetsmiljö.



Söker du en trafikansvarig konsult?

Vi ställer upp som trafikkonsult i ditt bolag så att du blir beviljad ett yrkestrafiktillstånd och kan köra igång direkt.

Yrkestrafiktillstånd

Du behöver alltså inte erlägga proven hos trafikverket för yrkeskunnande för att starta ett eget åkeri. Vi ställer upp med trafikansvarig som har erlagt prov om yrkeskunnande och innehar yrkeskunnandecertifikat med kunskap för GODSTRAFIK och BUSSTRAFIK.

Vi ansvarar för flera företag och har god erfarenhet som trafikkonsulter. Ett konsultavtal skrivs mellan oss och ditt bolag som uppfyller alla Transportstyrelsens krav. 

Hör av dig till oss, så hjälper vi dig att ordna fram till trafiktillstånd redan nästa vecka.

error:

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?